آیا مواد غذایی سالم به کنترل دیابت در میان اقشار کم در آمد کمک می کند؟

3 نوامبر 2015- محققان دریافتند که مدیریت بهتر دیابت در میان اقشار کم در آمد، از طریق مصرف مواد غذایی مغذی و آموزش امکان پذیر است.

 محققان دانشگاه UCدرسانفرانسیسکو و سازمان تغذیه ی آمریکا مطالعه ای مقدماتی را برای بررسی تأثیر مواد غذایی سالم  بر مدیریت دیابت افراد کم در آمد راه اندازی  کردند. دراین مطالعه  قریب به 700 نفر عضو بانکهای غذایی در کالیفرنیا ، تگزاس و اوهایو به مدت بیش از دو سال شرکت داشتند. نتایج این مطالعه نشان دهنده ی کنترل بهتر دیابت، پایبندی به درمان و بهبود کلی مصرف مواد غذایی سالم  درمیان این افراد بود.

 این پژوهش اولین ارزیابی رسمی ازمداخلات دیابت برای افرادی است که فاقد امنیت غذایی هستند. این مداخلات شامل ارائه مواد غذایی سالم به این افراد و آموزشهای تغذیه ای بود.

ناامنی تغذیه ای یک عامل خطر برای کنترل ضعیف دیابت است این افراد به دلیل عدم توانایی مالی قادر به تهیه ی مواد غذایی مغذی نیستند.

 مطالعه ی مقدماتی مشاهده ای، درحال حاضر بصورت گسترده در بانک های غذایی اوکلند، دیترویت و  هوستون توسط محققان UCSFو Feeding Americaدرحال انجام و پیگیری است.

نتایج این تحقیق درشماره ی ماه نوامبر مجله ی Health Affairsمنتشر گردید.

 دکتر Seligmanاستادیار دانشگاه UCSFوعضو هئیت علمی هسته ی UCSFبرای جمعیت های آسیب پذیر در بیمارستان عمومی سان فرانسیسکو ومرکز تروما می گوید: ما معمولاً انبارهای تأمین مواد غذایی برای افراد نیازمند را مکانی برای ارائه  آموزش دیابت و پشتیبانی  از افراد دیابتی در نظر نمی گیریم اما این مکان ها، درحقیقت مکانهای ایده آل برای این کار هستند، زیرا آنها به افرادیکه از دیابت رنج می برند رسیدگی کرده  و دارای  تخصص منحصربه فردی  در توزیع مواد غذایی می باشند.

دکتر Seligmanهمچنین مشاور ارشد پزشکی و یکی از محققان سازمان Feeding Americaمی باشد  که بزرگترین سازمان رسیدگی به تأمین غذا برای افراد نیازمند است. این سازمان با داشتن شبکه ای مشتمل بر 60 هزار  انبار غذایی، سالانه  برای بیش از 46 میلیون نفرغذا تهیه می کند.

 دکتر Seligmanبه عنوان یکی از کارشناسان پیامدهای ناامنی غذایی در آمریکا، فعالیت خودرا  بروی ناامنی غذایی و بهداشتی بخصوص در زمینه ی پیشگیری و مدیریت بیماریهای مزمن متمرکز کرده است.

سازمان Feeding Americaدرسال 1979 به منظور پاسخگویی به نیازهای اضطراری کوتاه مدت به مواد غذایی تاسیس شد در آن زمان تمرکز این سازمان برتأمین مواد غذایی بخصوص مواد پرکالری بود. اما در طول دو دهه ی گذشته، از آنجایی که نا امنی غذایی و فقر همچنان ادامه داشته است، با تکیه بر سیستم بانک غذایی، بروی تأمین مواد غذایی مغذی و ارتقاء سطح سلامت افراد تمرکز کرده است. یک سوم از افرادیکه  به این سازمان مراجعه می کنند دارای حداقل یک فرد مبتلا به دیابت درخانواده ی خود  هستند.

 این مطالعه ی مقدماتی فرصتی را برای بانک های مواد غذایی و انبارهای مواد غذایی فراهم کرد تا به بررسی تأثیر ارائه ی مواد غذایی سالم و آموزش کارکنان بانک ها و انبارهای مواد غذایی و داوطلبان  برای افرادیکه به بیماریهای حساس به رژیم غذایی مبتلا هستند، بخصوص افراد دیابتی  بپردازد.

 این مداخلات در سه بانک غذایی انجام شد: یک  بانک غذایی درکالیفرنیا ، دیگری درتگزاس و بانک غذایی سوم که در اوهایو واقع بود. این مداخلات شامل چهار بخش اصلی بود:

·        غربالگری  دیابت و نظارت بر کنترل قندخون.

·         توزیع مواد غذایی مناسب افراد دیابتی یک یا  دو بار در ماه (تامین کافی مواد غذایی برای یک یا دو هفته  بسته به  اندازه ی خانوار).

·        ارجاع افرادی که فاقد منابع مالی کافی برای مراقبت های پزشکی بودند به مراکز مراقبت های بهداشتی اولیه .

·        آموزش دیابت و پشتیبانی از افراد در مسیر مدیریت  فردی دیابت.

دراین تحقیق از افراد مبتلا به دیابت از فوریه ی 2012 تا مارس 2014 ثبت نام شد. بیماران کمتر از 18 سال، زنان باردار یا کسانیکه قادر به  تکمیل  پرسشنامه به زبان انگلیسی یا اسپانیایی نبودند، یا دچار اختلال شناختی بودند از این مطالعه حذف شدند. درمجموع 687 فردبالغ دراین مداخلات شرکت داشتند که بیش از نیمی از آنها  از نژاد لاتین یا اسپانیایی بودند، 41 درصد از این افراد تحصیلاتی  کمتر از دوره ی دبیرستان داشتند، متوسط سن افراد شرکت کننده 56 سال بود و اکثریت (80 درصد) آنها با امنی غذایی روبرو بودند.

 به شرکت کنندگان بسته هایی ازمواد غذایی مناسب برای افراد دیابتی شامل غلات، گوشت بدون چربی، حبوبات، سبزیجات کم سدیم، محصولات لبنی فاسد نشدنی داده شد. این بسته ی غذایی با مواد غذایی  فاسد شدنی مانند شیر تازه ی بدون چربی یاکم چرب ، ماست، پنیر، نان تهیه شده ازغلات کامل وگوشت بدون چربی منجمد تکمیل و تقویت  گردید. به همه ی افراد دستورالعمل های پخت و توصیه های آشپزی برای تهیه ی وعده های غذایی سالم داده شد.

 شرکت کنندگان درپاسخ به پرسشنامه هایی برای سنجش این بسته های غذایی به آن امتیاز بالایی دادند: 88 درصد ازاین افراد  این بسته ی مواد غذایی دیابتی را نسبت به بسته های مواد غذایی معمول که توسط  بانک مواد غذایی به آنها تحویل داده می شد، ترجیح دادند و 87 درصد در گزارش خود به مصرف همه ی این مواد یا اکثر اقلام آن اشاره کردند.

 محققان با بررسی نتایج دریافتند کنترل گلایسمیک این افراد  بویژه در افرادیکه قبل از شروع این تحقیق کنترل گلایسمیک ضعیفی داشتند، بطورقابل توجهی بهبود یافته  است و بهبود کنترل گلایسمیک می تواند خطر عوارض دیابت از جمله بیماری کلیوی، بیماری چشمی و بیماری عصب را کاهش  دهد.

 محققان همچنین دریافتند شرکت کنندگانی که  مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات مصرف می کردند و به شیوه ی بهتری مصرف داروهای خود را مدیریت می نمودند (عوامل  بسیار مهم مدیریت دیابت) به کنترل گلایسمیک بهتری دست یافته اند.

 نویسندگان این تحقیق می گویند: سیاست گذاران باید راه هایی را درهنگام طراحی مداخلات بهداشتی برای افراد مبتلا به بیماریهای مزمن حساس به رژیم غذایی مانند دیابت برای یاری به بانک های غذایی درنظر گیرند.

 دکتر سلیگمن می گوید: ارائه مواد غذایی سالم توسط بانک های مواد غذایی به افراد کم در آمد، سنگ بنای مدیریت خوب دیابت در این افراد است. او می افزاید: تغذیه ی ناسالم نقشی اساسی در بروز بسیاری از بیماریهای  دنیای مدرن امروزی مانند چاقی، دیابت، فشارخون بالا، بیماریهای  قلبی-عروقی دارد.

در آمریکا از هر هفت نفر، یک فرد پول کافی برای  تهیه ی مواد غذایی مغذی ندارد. اگر چه این مطالعه  بطور خاص بروی  دیابت تمرکز داشته است اما مدلی را ارائه  داده است که در آن بانک های مواد غذایی می توانند به تعدادی از بیماران از طریق آموزش، پشتیبانی از مدیریت  فردی  و ارائه مواد غذایی مغذی کمک  کند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/301921.php